Follow if you like

Feb 11, 2011

GULAI NANGKA IKAN KURAU LEMAK BERLADA


hari ni kita makan lauk tradisi pulak lah ye... dah lama sebenarnyer tekak ni nak makan gulai nangka.. semalam gi pasar nampak pulak ada nangka muda terus aje sambar... nah dah merasa baru lah rasa puas hati... hihi

Hari ni masak yg ringkas aje... ita masak gulai nangka ni pas tu goreng ikan parang lawan pulak dengan sambal belacan dah mengancam lah tu.. makan pulak time panas cam ni... ni dah tersandar kekenyangan... tak leh nak bergerak dah rasanyer...

My Kitchen's Recepi

GULAI NANGKA IKAN KURAU LEMAK BERLADA
500 gm ikan kurau masin
500 gm nangka muda
8 ulas bawang merah - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
20 tangkai cili api - dikisar
2 inc kunyit hidup - dikisar
2 inc halia dikisar
3 batang serai - dititik
2 keping asam gelugur
500 ml santan
400 ml air
garam secukup rasa

"DO IT YOURSELF"

Nangka muda dipotong 4 cm dan direbus hingga empuk.
Ikan kurau masin, dibersihkan lalu dipotong kecil. Masukkan kedlm periuk
Diikuti dgn bawang merah, bawang putih, cili api, kunyit hidup, halia dan air. Didihkan
Kemudian masukkan santan, serai, nangka muda, asam gelugur dan garam secukup rasa.
Kecilkan api dan kacau perlahan2 sehingga masak atau kuahnyer agak pekat. Angkat dan hidangkan.

6 comments:

Mr. Mama said...

amboi...sedap gulai nangka tu...
kena pulak dgn ikan masin...nyum..nyum...

Mas said...

akak..mas pun masak gulai nangka...
terasa lgi kesedapan gulai tu..he..he..

Yatie said...

Wallaahhhhhh sedapnya Ita, buat Yatie terliur tau tngk sayur nangka ni...

AZLITA AZIZ said...

sedap Mr Mama dah lama betul rasanyer tak makan gulai nangka... dah merasa ni baru lega...

AZLITA AZIZ said...

la... sama pulak ek!... sedap kan lauk tradisi ni... tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas...

AZLITA AZIZ said...

Yatie... ita mmg suka lauk2 kampung macam ni... sedap nyer makan kalau ada ikan kering lagi sedap.. yum yum yum.... hihi

Powered by Blogger.