Follow if you like

Feb 18, 2011

CEMPEDAK GORENG

Laaa.... dah malam baru nak masukkan N3 minum petang tadi... tadi line terlampaulah... slownyer... sampai susahnyer nak masukkan N3.. kepada kawan2 yg tinggalkan komen ita minta maaf kerana lambat reply... sebab dek kerana cik tenet kita ni yg tah kenapa ari ni... demam kot... hihi


Ok lah kita tinggalkan dulu pasal tu.. kita cerita pasal menu minum petang yg sempoi abis ari ni.... kita makan goreng2 pulak... ita masak cempedak goreng... waaa... dah lama tak makan cempedak... nak tau, ita ni pelik sikit tau... kalau cempedak ni sebenarnyer ita tak makan... tapi kalau yg goreng ita makan... hihihi kan pelik tu... apa punyer kes... tak tau lah kenapa ita mmg tak boleh makan kalau cempedak tu tak digoreng rasa macam terbelit aje kat anak tekak ni tak boleh nak telan... bau dia pun ita tak suka pening kepala.... sebab tu cempedak ni kalau ita nak goreng... beli, balik terus goreng... pas tu gedebusss.... kulit dia kena buang terus... kalau tak alamak!! mmg tak tahan bau dia...

Dulu kat umah bapa ita banyak tanam pokok cempedak.... bayangkanlah tanah yg sebesar 2 1/2 ekar ditanam cempedak.... banyak tu... kalau time dia berbuah ita mmg dok dgn minyak angin je lah 24 jam... mmg tak suka... sekarang semua pokok tu dah ditebang... dah digantikan dgn pokok buah yg lagi ita tak suka ... apa lagi dorian la... napa lah bapa ita suka sangat tanam pokok buah yg ita tak suka makan... wowowo... dah banyak melalut dah ni mari lah kita kembali ke pangkal jalan... jom kita layan cempedak pulak malam2 ni... sambil cuci mata...



MyKitchen's Recepi

CEMPEDAK GORENG

1 biji cempedak - ambil ulasnyer saje ye!
1 cawan tepung beras
1 sudu tepung gandum
2 sudu tepung jagung
1 biji telur
1 sudu minyak masak
secubit garam
sedikit pewarna oren
1/2 cawan air


"DO IT YOURSELF"

Masukkan semua bahan kedalam bekas kecuali cempedak. Kacau rata hingga menjadi adunan yg tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. Kalau tercair atau terpekat pandai2 lah adjust ye!
Panaskan minyak untuk mengoreng. Celupkan cempedak kedalam bancuhan tepung dan masukkan kedalam minyak panas . Goreng dan balik2kan hingga masak keemasan. Angkat dan toskan minyak atas kitchen towel. GORENG PON SODAP!!!


4 comments:

Mas said...

peerrhhh..mas suka cempedak....sedappnya...
cantik betul buah cempedak tu berposing..he..he..
akak tak makan durian,...rugi tau...

AZLITA AZIZ said...

tak tau lah mas, kalau buah2 yg lembik3 ni akak tak boleh makan... lagi pulak bau dia tu... tapi anak2 semua suka... tu yg susah tu... kesian kadang2 anak2 nak makan tp tau mak dia tak suka semua tak jadi nak makan....hehe

Nieza said...

huaaa nk nangis tau nengok buah cempedak ni...akak saja jer kasi org kat sini terliur..mana nk pi cari buah cempedak ni kat sini....nk blk Msia mkn nanti dh abis musim ni...tapau skitlah akak yer..hehe

AZLITA AZIZ said...

huhuhu cian nyer adik akak ni... tapi kan kalau sejuk2 makan cempedak yg hangat2 ni... walaweiii!!! sedapnyer... kena pulak dgn secawan kopi panas2... wah! sedapnyer Nieza.... (saje nyakat Nieza...hihi)

Powered by Blogger.