Wednesday, February 2, 2011

BAHULU ROS

assalamualaikum.....


pagi-pagi dah tayang bahulu pulak ek!... sebenarnyer ita buat bahulu ni malam tadi. Tu yg pagi2 dah tunjuk bahulu dulu... mana lah tau ada kawan2 yg berbangsa Cina yg nak buat bahulu ni sempena Tahun Baru Cina. Resepi bahulu ni ita ambil kat dapur kak Ummi Kuantan. Masa ita singah kat dapur kak Ummi hari tu ternampaklah resepi bahulu ni. Ita mmg peminat bahulu. Mmg dari kecik2 suka benar kat kuih bahulu. Cicah pulak dgn air teh panas... sedapnyer!... sebab tu masa kecik2 dulu ita ni tembam dan montel, sebab suka makan bahulu.


Yg selalu buatkan ita bahulu ni, mak cik ita. Ita pangil dia Mok Teh. Tapi mak cik ita dah lama meninggal. Selepas arwah meninggal ita dah tak dapat rasa lagi baulu org dulu2. Dulu klu buat bahulu ni susahnyer ita rasa... sebab telur tu kena pukul sampai kembang. Dulu2 mana lah ada mesen2 mcm skrg... kena lah enjut2 pakai pemukul yg macam spring tu.... boleh berpeluk ketiak.. dibuatnyer.... pas tu bakar pulak guna dapur arang, pakai sabut kelapa... aiii... berair2 mata meniup asap tu... cian mak cik ita tu... ni semua sbb nak buatkan ita baulu... hihihi

Yg paling ita suka bahulu oren... walaaa... sedapnyer... dah terasa2 dah kat anak tekak ni... eish.. eish..eish!... terbayang2 kesedapannyer... yg paling suka tang kerak gula yg mengeras kat permukaan bahulu tu... adoi... rangupnyer... tu yg bila nampak bahulu kak Ummi ita terus tergoda sebab ternampak kerak gula tu... adusss.... klu bahulu yg banyak jual sekarang ni dah lain dah rasa mcm kek pulak sebab lembut... klu bahulu orang dulu2 ni lain... tak terkata lah...

Jom lah kita intai2 resepi kak Ummi ni... yg menurut kak Ummi beliau ambil dari dapur Wana Potret Kasih sebelum tu ita minta izin kak Ummi nak share resepinyer disini pulak ye!!



MyKitchen's Recepi

BAHULU ROS
By:Wana
Sumber: Kak Ummi
 
Bahan (loyang bulat 20cm)
  • 4 biji telur
  • 1 1/2 cwn gula pasir (boleh kurangkan jika suka)
  • 1 sdt esen rose
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • Sedikit pewarna merah

"DO IT YOURSELF"
  1. Pukul telur bersama gula hingga kembang.
  2. Masukkan esen rose.
  3. Masukkan tepung gandum, pukul lagi sehingga sebati.
  4. Asingkan sesenduk daripada adunan tadi, campurkan dengan pewarna. Kacau rata.
  5. Sapu acuan dengan minyak masak. Masukkan sedikit adunan asal, kemudian letakkan adunan berwarna dan adunan asal semula. (3 lapisan) - akak swirl sikit dengan chopstick..
  6. Masak pada suhu 180darjah selama (+-)1jam. - akak bakar dlm 45 minit dah ok...

14 comments:

Yatie said...

Salam Ita,
Samalah selera kita, masa kecik2 bahulu nilah kek paling sedap pada kita....tekak budak2 katakan..janji kek ada kaler2 mmng sedap..lebih2 lagi kalau mak sendiri yg buat....maunya tunggu dari start buat sampai siap..dah tu suka makan adunan mentah....colet2 kat tepi mangkuk adunan....uwaaa kenangan betullah
= Bahulu ros Ita menawan kalbulah...cantik sangat...kalau kat tngn Ita, mesti nmpk moden punyer..hehehehhee...suka tngk..

aeinio said...

yup memang cantik n tertarik..

dZana said...

slm ita.. bahulu org dulu2 mmg best.. skrg ni dah mudah nk buat.. tpi tetap tak sama dgn yg dulu2.. yg sedapnya tu coz bau asap2 kot.. hihihi

Ummi said...

Salam Ita, waaaah comey2 baulu ros dia...corak pun ala2 bunga ros gitu...thanks sudi selongkar dapur akak tu yeaa...hehe,mmg senang resepi Wana ni kan...

Wana Yusuf said...

salam ita..
Cantiklah baulu ita... suka tengok bahulu kecil bunga rose.. Bahulu ni memang sedap!! saya plg suka makan kerak2 bahulu tu... minun dengan teh panas.. layan sangat...

Nieza said...

wah cantik dan ayu gitu...lawalah yg bunga ros tu kak.. sayang lak nk mkn..hehe betul la mak saya dulu buat bahulu pukul tgn dalam tempayan kecik tu ha memang banyak bila msk yg reject2 tu saya punyala sedap tu...hehe

AZLITA AZIZ said...

wasalam Yatie...
terima kasih yatie....
betul lah tu ita pun suka kacau mak buat kuih... dari adunan yg byk dapat sikit aje bila siap... sebab asyik masuk molut aje.... satu masuk balang satu masuk molut.... hihi

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih aeinio... :)

AZLITA AZIZ said...

wasalam dzana
ye lah zana... teringat dok tlg enjut adunan bahulu... berpeluh2 dibuatnyer....
klu tgk loyang bahulu tu sampai dah itam legam... tapi mmg sedap! kenangan betul lah...

AZLITA AZIZ said...

Wasalam kak Ummi...
Tq kak share resepi ni... mmg dah lama mencari... tgk ada plk kat dapur akak....
hihihi ita mmg suka selongkar dapur akak.... klu masuk dapur akak terus lapar perut....

AZLITA AZIZ said...

wasalam Wana..
mmg sedap wana... terima kasih kongsi resepi bahulu ni....
makan 2,3 ketul cicah air teh terus kenyang sampai petang.... sedapnyer...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih Nieza...
aduh! kenangan tu Nieza.... sekarang semua senang aje kan... tu pun liat nak membuat...
akak tak tahan tu bau dia tu... tgh main pondok2 pun balik... tau mak tgh buat baulu....hihihi

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ita,
Wahhh sesuai ngan namanya...Cantiknya acuan bahulu ros itewwwwww...Eeeeee wanginya sampai ke sini haaaa

WANDAH said...

salam azlita.. cantik halu awak ni boleh tak saya ambil resepi ni nak cuba.nampak sedap ajee....