Follow if you like

Jan 26, 2011

SUSPEN AJE..... HIHIHI

hahaha kita tgk siapa yg kena......

naik tergelak ita tengok member2 semua meneka kuih apa ni.... ada yg sipi2 nak kena dan ada yg dh betul lah tu.... pandai semuanyer meneka ye.... ok pada yg teka betul tu ha ambil lah pau  tu sorang seketul... hihihi


Kisah pau ni kan ya... Allah sampai 3 kali ita buat... al maklumlah adunan yg diberikan tu dapat nyer cuma 8 ketul, klu buat besar2.... klu buat kecil2 tu dapat lah dlm sepuluh ketul.... bila dah siap kukus semalam dtg plk cousin kat umah hubby suruh bagi semua.... pas tu ita buat lg... dah buat dok makan ngup ngap... ngup ngap terlupa nak ambil pic... aisey mannn.... tu yg hari ni ita buat lagi.... tapi tak pe sebab sedap lembut dan gebussss.... macam tuannyer... siapa tuannyer bukan ita tau... ni resepi dari CMG dapur Tampa Sempadan tu....  tu yg sesuaiii sangat dgn tuan empunyer nama..... Chef Mat Gebu....


Ujan2 ni kan sedap makan pau. Nak2 time perut dah mula berkeroncong... makan pula lps keluar dari kukusan... wah! mmg tak ingat... diet!! tak pe lah esok2 boleh diet balik kan???

Masa ita cakap dgn hubby nak buat pau dia tya... nak buat warna apa?? aii... warna putih la... pau warna apa lagi... pas tu dia kata buat la... warna lain asyik putih aje... tu yg jadi belang2 tu... coz sahut cabaran.... wah! pantang dicabar rupanyer cik kak ni....

Macam mana nak buat belang2 tu..??? senang aje... tgk kat SINI. Tapi kena lah bagi dia mampat betul2 klu tak lps kukus semua tersenyum manje... aje.... mcm kerang busukkk.... hihihi

Jom kita tgk resepinyer....


MyKitchen's Recipe

PAU KACANG MERAH
By: CMG Dapur Tampa Sempadan

240 gm tepung Hong Kong - tepung pau pun ok jugak!
1 camca teh Double Acting baking powder
1/2 camca teh garam halus
1 camca teh yis
25 gm lemak sayuran (shortening)

Bahan yg disatukan dan dikacau hingga larut
100 ml air suam
30 gm gula halus

"DO IT YOURSELF"

Dlm satu bekas, masukkan tepung HongKong, Double Acting baking powder, garam, yis dan lemak sayuran. Gaul dan ramas hingga adunan menjadi lembut dan elastik ( kurang lebih 15 minit jika uli dgn tangan dan 10 minit jika uli dgn mesin) Perap doh selama 45 minit.

Keluarkan doh dan tumbuk2 untuk membuang angin. bahagikan kepada 10 bahagian, bulat2kan. Ambil sebiji doh dan leperkan di atas tapak tangan. Sudukan inti dan cantumkan doh sehingga menutupi inti. Bulat2 kan doh tadi dan letak atas kertas 2inc x 2 inc.
Buat sehingga habis dan susun dlm kukusan. Perap pau kurang lebih 20 minit.
Kukus pau dlm kukusan selama 15 minit atau sehingga masak.


Untuk inti kacang merah tu ita gunakan resepi dari Chef Zamzami. Ita ambil dari majalah Saji.

INTI KACANG MERAH
By: Chef Zamzami

250 gm kacang merah - direndam semalaman
250 gm gula pasir
secubit garam
air secukupnyer
3 sudu besar majerin

Masukkan semua bahan2 kecuali mentega kedlm sebuah periuk dan rebus kacang sehingga empuk dan lembik.
Kisar kacang merah dlm mesen pengisar untuk mendapatkan pes yg halus. (ita kisar separuh aje sebab ita suka yg berbiji2)
Masukkan kedlm sebuah kuali bersama mentega dan masak diatas api yg perlahan hingga berkilat, kental dan tidak melekit. sejukkan sebelum digunakan.

7 comments:

Nieza said...

wah menarik sungguh pau ni ingat apam tadi..hehe dok pi mai pi mai dapur akak ni tapi tak kenyang2 juga pun..nk tapau pau 2 ketoi bw bekal blk...hehe

Yatie said...

Salam Ita,
Yatie dtng ni...ahaaa..jngn sorok kuih pau cantik tu, Yatie tau ada lagi tuuuu....cepat2 bagi Yatie 5 ketoi...tak baik tau lokek2....ekekkekekkee...

AZLITA AZIZ said...

hahaha Nieza teka betul ke tak?? klu betul ambil la seketoi hadiah saguhati....
ooo nak 2 ketui eh! ha hak yg lagi seketui tu kena bayar 5 kupang.... hihihi

AZLITA AZIZ said...

salam yatie!
amboiiii... nampak aje orang tgh sorokkk....
ni takut Nieza dtg lg... dia tak kenyang2 lagi tu... nanti nieza bawak larikk semua....hihihi

K.Nor said...

ya rabbi.. cantiknyer.. ternganga jap.. sib baik malam2 tak ada lalat haha.. cantik sungguh! kreatif betul la ita nih.. tabik toing2 :)

AZLITA AZIZ said...

kak Nor, malam2 tak de lalat tapi nyamuk ada kak Nor.... hihihi
Terima kasih kak Nor.... :))

hana said...

waaaa kretip kretip... leh tiru la nanti... tp yg benarnya mmg ader kan pau belang2 gini... apa ke nama jenama pau tuh..tak igt aritu tgk kat blog sape ntah...

Powered by Blogger.