Follow if you like

Jan 28, 2011

SERI MUKA PISANG

assalamualaikum...
kan dah kata dah pisang lagi.... selagi pisang tak habis kita makan pisang aje lah ye....
Petang tadi ita buat serimuka pisang, Sebenarnyer pening kepala nak cari resepi pisang... bila hari ujan2 sedap jugak klu makan talam kan?? nak cari menu talam ni tak susah.. gi aje lah intai2 kat umah "ratu talam" siapa lagi... cik Yatie kita la... mmg pakar dan handal dlm pembuatan kuih talam... semua kuih talam yg yatie buat jadi cantik aje...


Sebenarnyer ita mmg tau Yatie ni mmg peminat kuih talam... dulu masa kita berjiran selalu Yatie dok hantar umah ita kuih talam buatan dia... yg paling Yatie suka buat dulu kuih talam suji... sampai sekarang ita ingat lagi... Yatie pun pandai potong kuih talam ni... kemas aje dia potong dan comel2...

Dari Yatie lah ita belajar macam mana nak potong kuih talam supaya cantik... nak tau rahsianyer... ooo ni dah bukan rahsia dah..kan???  kata Yatie klu nak cantik... dan licin potong dgn pisau plastic... bubuh minyak sikit... insyaallah kuih tu akan cantik dan licin aje bila dipotong.... Yatie sampai cakap kat ita kadang2 dia guna pisau mainan pondok2 anak dia yg plastic tu tuk potong kuih talam... hahaha lucukan.. itu lah kenangan ita dgn Yatie... sampai sekarang ita ingat... lebih2 lagi bila ita nak potong kuih talam...


Ita rasa ramai yg dah mencuba kuih serimuka pisang ni kan... sedap! lembut aje... suami ita pula biasalah dgn experimen dia... makan dgn caramel.... walllaaa....!!! meremang bulu roma kata dia... sedap!! cubalah... tak cuba tak tau kan???

Kepada Yatie dan tuan empunyer resepi ni ita minta izin tuk cnp resepinyer disini pula ye...


 MyKitchen's Recipe

SERIMUKA PISANG
By: Hasiah63
Sumber : Yatie Sinar Kehidupanku

Lapisan Bawah
  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • 2 cawan pisang lenyek
  • 1/2 cawan gula* kalau pisang manis,harap kurangkan
  • 2 sudu tepung kastad
  • 1 sudu kecil esen pisang-saya tambah
  • sedikit pewarna kuning/oren
Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali pisang. Saya masak sebentar hingga naik wap barulah masukkan pisang yg di lecek.
  2. Alas loyang dngn plastik dan sapukan sedikit minyak.
  3. Tuang adunan dan kukus selama 20 minit.
Lapisan Atas
  • 60gm tepung gandum
  • 100gm gula
  • 250gm santan
  • 50gm jus pandan *saya guna 1 sk pandan paste + 50gm santan
  • 1/2 sudu tepung jagung
  • 2 biji telur
  • sedikit garam dan pewarna hijau
Cara-cara
  1. Pukul telur dgn gula. Kemudian campurkan dgn bahan-bahan lain. Tapis dan curah atas kukusan lapisan bawah tadi.
  2. Sebelum tuang adunan di atas lapisan bawah, cakar2kan sedikit atas permukaan pisang dngn menggunakan garpu. Kukus semula selama 20 minit. Kemudian sejukkan dan potong...
  3. * Saya masak sebentar hingga naik wap, barulah tuang atas lapisan bawah tadi....kukus dlm 20 minit. Kuih ni kena betul2 sejuk barulah di potong.

11 comments:

Nuridah said...

Salam Azlita,

cantik sangat kuih ni...syg pulak nk mkn...nak tengung puas2 aje kalo boleh...hehe.

Yatie said...

Salam Ita,
Klakor plk baca n3 kali ni...alamak segannya Yatie, siap pisau plastik pondok2 anak pun di guna..hah3...tu dululah, biasalah anak dara kecik suka mengacau brng kita, kita kacau plk brng dia...ekekekke...
Kan dah kata, kalau Ita yg buat kuih ni lagi mengancam...mesti ada kelainan....suka tngk...

~Norul Mas Hana ~ said...

Assalamualaikum..wah..nampak sedap la kuih tu..cantik lak tu posing..hihi

AZLITA AZIZ said...

wasalam Nuridah...
ye lah tu..... kita sama2 tenung ye.... alamak! biru mata hitam mu lahh.... cair ita ditenung lama2

AZLITA AZIZ said...

wasalam yatie....
hahaha... ita mmg setiap kali buat talam mesti ingat yg yatie kata guna pisau pondok2 anak tu... kelakor kan?? tp ita pernah jugak guna pisau pondok2 tu bila cari yg kita punyer dah ilang...
Terima kasih yatie....

AZLITA AZIZ said...

wasalam Norul...
terima kasih.. sedap! serimuka ni... boleh cuba!

Irma A.Wahid said...

alamak kak sedap2 nya kuih n mknn kt blog ni..heheheh

AZLITA AZIZ said...

Terima kasih irma...

Nieza said...

as salam kak ta, terguda lah nengok kuih talam akak yg cun ni...nengok akak potong bunga2 tu lawa sungguh rasa nk ngap jer...hehehe kak ta, dok mana sekrng? baru nk bertanya dok mana hehehe

Irma A.Wahid said...

blh jadikan panduan tuk memasak bila da official jadi bini org pasni..keh3...

Tania Nabila said...

As Salam Puan Ita..saya baru baca resepi puan ni..saya memang teruja dengan setiap resepi puan yang ada diblog puan...cara pembuatannya sangat cantik..untuk kueh belebat pisang ni..acuan untuk kueh ini dimana puan beli..ye..saya sangat sukakan nya..terima kasih..

Powered by Blogger.