Follow if you like

Jan 14, 2011

SAYUR KOBIS GORENG CENDAWAN

Assalamualaikum...
Salam hari Jumaat.... hujan baru lepas turun... sejuk2 cam ni...pulak baru lepas perut diisi mmg sedap betul kalau dapat... melelapkan mata... wah... nikmatnyer rasa....

tapi macam mana lah dapat nak lelap banyak sangat kerja yg menunggu.... tak habis2 begitulah hidup sebagai surirumah ni... kerja mmg tak berhenti2...


Ok bercakap pasal menu hari ni... ini adalah antara sayur fav keluarga ita... apa lagi sayur kobis la... dari ayahnyer, anak2nyer hingga lah ke atuk dan neneknyer kat kampung..... semua suka kobis! kalau boleh hari2 masak kobis pun tak apa... tak ada lauk lain... asal ada kubis dan sambal belacan pun jalannnn....



Lauk yg cukup simple dan mudah dimasak... semua pun tahu kan masaknyer cam mana... main campak2 aje.... ok lah pada yg baru berjinak2 kedapur ita akan huraikan bagaimana penyediaannyer yg cukup mudah....

MyKitchen's Recipe

SAYUR KOBIS GORENG CENDAWAN

1/4 kobis - dikupas dan dipotong asingkan puluh tengahnyer yg keras dan daunnyer
10 keping cendawan - buang tangkainyer dan dipotong 2
1/2 biji cili bengal - buang puluh tengah dan hiris
1 biji cili merah - dihiris
1 sudu besar kicap manis
secubit garam

Bahan Rencah
3 biji bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
secekut ikan bilis - direndam dan ditumbuk
sedikit belacan

"DO IT YOURSELF"

Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan2 rencah hingga harum dan terbit minyak. Masukkan kicap manis dan garam secukup rasa. Kemudian masukkan puluh tengah kubis dan goreng hingga lembut. Masukkan kobis dan lada bengal,  kacau rata. Akhir sekali masukkan cendawan dan cili merah. kacau rata dan siap untuk dihidangkan.

No comments:

Powered by Blogger.