Follow if you like

Jan 9, 2011

ROJAK TAUHU

Aiseyyyy... man macam mana pulak boleh tersama pulak menu hari ni dgn Hana yang dok kat Jepun tu... hahaha...tersama pulak selera kita hari ni... ye!

Actually...dah lama teringin nak makan rojak... musim ujan2 ni sedap jugak kalau pekena rojak...
Hari ni ita buat rojak tauhu resepi dari mak. Sekarang kalau nak buat rojak senang sebab banyak kuah yg dah sedia ada... tinggal kita beli bahan2 yg nak dimakan bersama saja..
Hari ni terajin sikit buatlah kuah sendiri... mudah aje buat dia sebab tak yah nak tumis2  masuk aje semua jerang atas dapur sekejap dah siap... anggaran bahan2nyer pun main agak2 aje... kalau kurang ditambah... ikut selera masing... kalau nak ikut cara Hana boleh la jenguk kat dapur hana. Bahan2 yg diperlukan lebih kurang sama aje...
Jom kita layan rojak tauhu hari ni...


MyKitchen's Recipe

ROJAK TAUHU

6 biji cili api - kalau suka pedas boleh tambah
10 tangkai cili kering - rendam sekejap supaya lembut
1/2 buku gula melaka - dihiris atau diracik halus
1 senduk gula pasir
1 sudu besar kicap masin
5 sudu besar kicap manis

Satukan semua bahan diatas dan masukkan dalam pengisar dan kisar hingga halus. Masak sebentar atas dapur hingga kuah sedikit pekat. Rasakan masin dan manisnyer kalau kurang tambahlah mana yg perlu ditambah....

1cawan kacang tanah - digoreng dan ditumbuk kasar
2 biji limau kasturi - ambil airnyer.

Setelah kuah pekat tutup api. Masukkan kacang tanah dan perahkan air limau kasturi dan kacau rata.
Kuah ni boleh tahan lama. Simpan dalam bekas kedap udara dan letakkan dalam peti sejuk. Sekarang boleh sediakan bahan untuk dimakan bersama

Tauhu - di goreng dan dipotong ikut suka
Timun - dihiris halus
Taugeh - dicelur
Sengkuang - dihiris halus


Letakkan tauhu, timun, sengkuang dan taugeh di atas pinggan tuangkan kuah rojak di atasnyer... kemudian taburkan lebihan kacang.... perggghhh!!! berasap...

6 comments:

Nieza said...

Salam Kak Ta, saya dtng nk mkn rojak ni...dh bau kuah rojak ni sampai ke dapur saya dh ni...bai mai la sepinggan kuah kasi lbh tau....hehehe

anymz said...

Ta,akak makan rojak kat rumah kenduri je tadi..tak puas.nak tapau Ita punya lah..sedap ni

AZLITA AZIZ said...

wasalam Nieza, kak Any.... tu mmg tuk Nieza ngan kak Anie tu.... ambik la sorang sepinggan....
lepas makan jangan lupa cuci pinggan.... hihihi

Anie said...

Ita, I mmg feveret arh rojak. Tak kisah lah mcm mana punya style asal nama dia rojak....hehehez Dah terliur dah ni.......

Cai Yun Felysiana Felsiana said...

Nmpk smple..tpi nyaman

Halimahnor Ibrahim said...

Megancam bila tgk!!

Powered by Blogger.