Follow if you like

Jan 16, 2011

KUIH BAKAR PISANG

Hari ni ita bersarapan dgn Kuih Bakar Pisang. Ita buat kuih bakar pisang ni malam tadi... sebab teringin sangat nak makan... lagipun pisang yg beli tu masih ada lagi 3,4 biji... dari dia tergolek2 masuk mulut cik tong baik ita buat sesuatu... tak lah membazir...


Resepi kek pisang ni ita ambil dari dapur Tiffin Biru siapa lagi CMG lah! ita mmg suka merayau2 kat dapur CMG ni sebab banyak sangat resepi yg sedap2 dari resepi lauk pauk, kuih-muih hinggalah ke desertnyer semuanyer menarik.....

Banyak juga resepi masakan baru dan lama yg boleh kita pelajari disini... terima kasih kpd CMG kerana bersusah payah untuk memasak dan menghidangkan juadah yg istimewa untuk tatapan bloger2, rakan2, adik2, kakak2 dan semuanyerlah yg berkunjung dan singgah kedapur beliau... kata org tu 'jasa mu dikenag la...'

Ok... berbalik pada resepi Kuih Bakar Pisang ni... mmg sedap rasanyer... ramuannyer pun menepati citarasa ita sekeluarga... terasa lemak dan manisnyer... tapi tak lah terlalu manis... mmg secukup rasa lah kata org tu... klu nak merasa boleh lah merajinkan diri di dapur tu ye!!

Kuih bakar ita ni pula pada mulanyer dah cantik dah ! tp tangan ni gatal pulak... ita ni suka kalau kerak dia tu garing2 sikit tu yg bila dah masak ita panaskan semula dgn api atas sahaja... tup...tup alamak pisang tu kecut la pulak.... dah lah berlobang sakan kawan tu... wakakaka naik tergelak ita sorang2 kat dapur tengok kuih bakar ita tu berlobang.... tak pe lah janji rasa tetap maintain....sedap!


Sebelum kita tgk dan semak2 resepi ita nak minta kebenaran kpd CMG tuk cnp resepinyer disini pula ye!

MyKitchen's Recepi

KUIH BAKAR PISANG
By: CMG Dapur Tampa Sempadan

200 gram pisang (mat guna pisang embun)
3/4 cawan gula pasir (atau ikut manis)
1 cawan santan
1 cawan susu cair (mat guna santan jeee)
2 camca besar mentega, dicairkan
1 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh garam


"DO IT YOURSELF"
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser tin dengan mentega, alas dengan aluminium foil, sapu sedikit mentega pada aluminium tadi. Panaskan tin dalam oven selama 5 minit.
  2. Kisar pisang tadi bersama 1 cawan santan, gula dan garam hingga halus, masukkan semua bahan2 lain dan kisar sekejap hingga sebati.
  3. Keluarkan tin tadi dari oven dan tuang no. 2 dan sambung bakar selama 1 jam hingga kuning keemasan. Kalau suka boleh juga tabur bijan sebelum dibakar.
  4. Mat bakar 55 minit, lepas tu mat tukar fungsi oven pada "Grill" dan sambung membakar selama 5 minit lagi hingga permukaannya coklat keemasan dan sedikit berkerak. Sejukkan atas jaringan sebelum dipotong..

2 comments:

izahdaut said...

hahaha..kak ita lawa pulak lobang mcm tu..unik gitu kan..saya pun masih duk dlm list resepi ni.teringin jugak nak merasa kuih bakar ni... apa pun pic akak mmg cantikkkkk

AZLITA AZIZ said...

aha izah akak dok gelak aje ni dari mlm tadi... anak akak plk makan dia cucuk aje jari dia dlm tu... pas tu dia kata... "macam Payung".... hihihi

TQ izah... :)

Powered by Blogger.