Follow if you like

Jan 7, 2011

KASWI LAPIS SERIKAYA

Assalamualaikum....
Salam pagi jumaat yg ceria... dah sarapan...? sarapan apa tu...? sarapan dimanaaaaa?
Semalam buat kuih ni, pasal terliur tengok cha buat... aik mmg menarik dan tertarik mcm magnet betullll!!
Tu la yg merajinkan diri membuat... adunan dapat banyak pulak tu!... puaslah bagi kat jiran2 merasa... klu kat umah alamakkk... ita lah yg nak kena perabis... ita mmg suka kaswi... anak2 pun suka tapi budak2 dah balik ni kan....ita jugak nak kena makan... lama2 montel laaaa... dan bertambah tembammmm....hihihi... takuttttt!!!....
yg ni sebab ada lapis serikaya lum pernah merasa lagi... tu yg nak rasa sesangat!!...

Ok kalau nak ikut resepi cha boleh rujuk kat SINI ita minta izin CNP resepinyer disini pula ye!

MyKitchen's Recipe

KASWI LAPIS SERIKAYA

Bahan untuk lapisan bawah
 500g tepung gandum
400g gula melaka
200g gula pasir
125g tepung sagu
1 sudu teh kapur sireh diambil airye sahaha
1000 ml air

Bahan untuk lapisan atas
6 biji telor
2 1/2 cawan santan pekat dari 1 biji kelapa
400g gula pasir halus
2 sudu makan tepung beras
sedikit warna kuning dan vanilla essence...
(tapi saya tukar...saya guna pewarna hijau dan pandan essence)
 
"DO IT YOUR SELF"

Kaswi
Masak gula pasir dan gula melaka dgn sedikit air dari jumlah air yg diberikan. Masukkan sehelai dua daun pandan. Masak hingga gulanye pekat...tapis dan sejukkan....

Campurkan tepung sagu, tepung gandum, kapur dan air hingga rata. Masukkan air gula yg telah disejukkan dan kacau lagi.

Curahkan ke dalam acuan yg telah disapu dgn minyak dan kukus hingga masak Sebaik-baiknye kukusan hendaklah dibungkus dgn kain putih, supaya wapnye tidak menitis di atas kuih. Kemudian lapiskan dengan bahan serikaya dan kukus lagi sehingga serikayanye masak.

Serikaya
Pukul gula dan telur. Masukkan tepung beras lalu dikacau rata. Kemudian masukkan santan, vanilla dan sedikit garam. Kacau hingga sebati .Jerang atas dapur dan kacau hingga hangat sikit....tuangkan ke atas kaswi yg masih dalam kukusan dan kukus sehingga serikayanye masak... 


Seperti biasa banyak penderhakaan berlaku pada resepi yg sampai ketangan ita...hihihi... Bukan apa ita ni ikut apa bahan yg ada kat dapur... ada jugak kes2 yg nak menghabis kan stock.... al maklumlah dah masuk tahun baru ni banyak nak kena buat crearance.....
Bila ita tengok balik resepi ita rasa untuk lapisan kaswi tu airnyer kurang dan menandakan akan keras... tapi ita cuba kukus sebijik dulu kata org try test!.. mmg keras sikit... ita suka yg lembut2 sikit jadi bila lalu kat cik anak tekak kita ni sejuk dan nyaman aje.... so ita kena lah tukar adunanyer sedikit... ita tambah lagi 500 ml air  harap cha tak marah ye! ita orter2 resepi ni...
Ita pun tak gunakan gula melaka... ita pakai gula merah atau nama lain orang panggil gula timbang... cari yg warna hitam legam sikit supaya kuih kaswi kita cantik hitam berkilat tak yah letak pewarna... dah save sikit kat situ... hihihi kedekut betul budak si ita ni tau!!!
Ita pun guna tepung ubi aje sebab tepung sagu yelekkk... eh! sama tak eh, tepung ubi dgn tepung sagu... (sambil mengaru kepala yg tak gatal....)

3 comments:

Iza Akma said...

salam pagi kak ita,
cantik dan menarik kaswi lapis ni..sure sedapkan..dah lama mencari kaswi ni baru berjumpa dcni..teruja nak cuba..jd maknanya bhgn lapisan bawah tu airnya menjadi 1500 ml kan kak..

AZLITA AZIZ said...

ya iza, akak lebihkan sikit air sebab rasa mcm keras sikit... masa akak buat lapis bawah dah terlebih sebab dah tambah air... akak buat kaswi aje... klu izah nak bagi ia sama banyak lapis yg bawah tu bhg 2 sukatan dia...

sasha said...

walla ITA....shantikknyee love d colour!!!
x kisah ler derhaka or not ..kan kita yg buat dia..ihikss

Powered by Blogger.