Follow if you like

Jan 6, 2011

KACANG BUNCIS MASAK LEMAK

Adusss... lemah betul tenet ni awat hari ni mcm siput.... susah betul nak dapat on9... nak kata kat Johor banjir tak jugak...
lambat la masuk N3 hari ni... ni semua sebab cik tenet kita yg mcm siput... klu siput sedut sedap jugak klu buat masak lomak cili api... hihihi
ok kita tengok resepi yg semua orang tau masak ni... sonag aje tu... campak2 aje dah siap... jom layannn... zzaaazzzz....


Untuk masak kacang buncis ni ita tak de la sukatan yg tepat main belasah aje... yg penting sodap!!
Mula2 kena la siang sayur buncis tu, buang urat kiri dan kanan dia tu... pas tu basuh bersih.
Tahu kita cuci pas tu goreng angkat bila sejuk potong dadu .. jangan potong masa panas2 nanti tumpul pisau... ha tu tips tu...!
kalau suka carot boleh la letak carot... eh! tgk tu maakkk aiii seketul2 bubuh carot... tak senonoh betul budak ni masak tau!! wakakaka tu bukan carot yg besau tu... itu baby carot la... nak potong sayang woi! comel tuuu...
Cili kita hiris nipis. 1/2 cawan santan. Garam secukup rasa ye...!
Ok sekarang bahan tuk menumis pulak...
Bawang merah, bawang putih, kunyit dan halia dikisar halus agak2 aje lah ye kita tgk la banyak ke sikit ke sayur tu dan jumlah perut yg nak diisi....hihihi
Pas tu kita panaskan minyak dan tumis bahan yg dikisar tu hingga harum. Kemudian masukkan santan, letak kiub ikan bilis klu tak de masa kisar bawang tu masukkan sedikit ikan bilis kisar sekali. Rasakan masinnyer... masukkan carot dulu biar dia empuk pas tu barulah masukkan tauhu dan sayur boncis tutup api barulah taburkan hirisan lada... ha! senang kan memasak... hidang2 dah lapor dah ni...

No comments:

Powered by Blogger.