Follow if you like

Jan 6, 2011

JAPANESE STEAMED CAKE

wah! pagi2 dah tayang kek.... saje je...
buat kek ni nak try test... buat malam tadi tak dan nak potong... bila sejuk baru boleh potong dan rasa... emmm... sedap jugak..! boleh buat sarapan pagi ni...

Klu nak tau kek nikan sebenarnyer kek kukus Lavender Jepun atau nama omputeh dia... Japanese Steamed Lavender Cake... tapi tau aje la.. kan kat M'sia ni mana la nak cari pokok Lavender klu ada pon yg banyak pokok bunga raya dan pokok seri pagi...tak kan nak letak pokok bunga kertas pulak... aiiikkk!! tak reti2 nak menderhaka... kat resepi... kata cucu cicit Hang Jebat.... susah2  bantai aje bubuh choc chip... hahaha not bad! ok la dr tak de baik ada kan... dapat jugak la nak merasa kek orang Jepun... hahaha...





 





kenapa pangil kek kukus Jepun???? hahaha yg ni ita tau sebab kek ni bila kita masak dia naik bila dah masak dia bantut... hahaha sebab tu la panggil kek kukus Jepun ni gara2 zaman duit cap pokok pisang tu la... yg masuk ke M'sia semua bantut2... eh! sekarang tak bantut lagi semua comel2 dan encem2 belaka...


 





MyKitchen's Recipe

JAPANESE STEAMED CAKE
By: Chef Alex Goh


Bahan A
80 gm susu cair - ita guna UHT
1 1/2 sudu besar bunga Lavender kering - bantai aje la apa2 bunga... bunga raya ke, bunga seri pagi ke.. bunga kertas ke... bunga lalang ke.... wakakaka... lawak je la... ita letak choc chip :)))
80 gm mentega

Bahan B
110 gm tepung
30 gm susu cair - ita guna UHT
6 biji kuning telur

Bahan C
6 biji putih telur
130 gm gula
1/4 sudu teh cream og tarta

"DO IT YOURSELF"

Panaskan Bahan A,  mula2 panaskan susu hingga didih klu ada bunga lavender kering tu bubuh sekali klu tak de tak pe... (jgn letak cho cip plk masa ni nanti cair plk kawan tu...!) kemudian masukkan mentega dan larutkan.
Masukkan tepung (masa ni api dah tutup tapi susu + mentega tu still panas) dan kacau hingga menjadi pes licin (mcm doh la...)
Tuangkan 30 gm susu tadi dan kacau lagi, masukkan kuning telur dan kacau hingga sempurna.
Pukul bahan C hingga kembang. Kaup balikkan ke dlm adunan dan sebati dgn rata.
Kemudian masa ni lah ita masukkan choc chip dan gaul rata.
Tuang adunan ke dlm acuan segi empat berukuran 9 inc yg telah digris dan alaskan dgn kertas minyak.
Taburkan bunga lavender kering yg berlebihan diatas permikaannyer.
Bakar pada suhu 170C didlm dulang yg berisi air (water bath) selama 40 minit.
keluarkan kek dari acuan setelah masak



TIPS
adunan tidak perlu direhatkan semasa proses pengadunan. Kek akan mengecut sendiri sebanyak suku ketinggian dari asal apabila sejuk.

13 comments:

Mr. Mama said...

ish...ish...ish sedap tu...
nk sikit boleh....
nk kena cuba nie....

hana said...

cantikkkk! org kat jepon pong lom penah try kek nih! mkn pong tk penah! hihihi

Hann said...

cantik dan menggoda jiwa.. adeehh..

Nieza said...

wah mengancam betul...ni yg buat tak leh nk diet ni...adehhh kak ta...nk ler sepotong kalau buat sure mkn byk lak nanti...hehehe

Anna Qawina said...

aslmkm..baru je follow & intai2 apa yg dah masak..hehe..
takyah g umah Hana kat Jepung nun ler ye tak? kena buat kat rumah sdri..hehe

Nuridah said...

Nampak lembut kek tu dan cantik jadinya...

AZLITA AZIZ said...

mr mama sedap3... nak ke? sikit aje tau!...

AZLITA AZIZ said...

hana... kek ni jepong tu lupa nak bawak balik... dulu sibuk perang2 tu yg tak de kat sana tu...hihihi

AZLITA AZIZ said...

adeh! han.... tergoda ye!...

AZLITA AZIZ said...

ambik la Nieza...sepotong aje tau! kata nak diet...hihihi tak leh makan manyak2 wo...

AZLITA AZIZ said...

ana.. cam mana nak gi makan kat jepong... orang jepong pun tak pernah makan lagi...hihihi...

AZLITA AZIZ said...

mmg lembut nuridah... and lembab2 sikit tekstur dia sedap... nak? ambil la seketul... tinggalkan tuan umah cikit jangan kasi perabis semua... hihihi

Rasmuna Mun said...

akak...kalo nak steam ble x kek ni?

Powered by Blogger.