Follow if you like

Jan 26, 2011

IKAN CENCARU SUMBAT CILI

Assalamualaikum.....

emmmm.... tak puas lagi makn ikan bakar hari tu kan... hari ni ita membakar lagi seekor ikan... hihihi....

actualy ikan caru bakar ni adalah fav ayah ita... beliau mmg suka sangat makan ikan caru bakar dicicah pula dgn sambal kicap cili makan pulak dgn nasi panas2 mmg berasap la.... pas tu pasti tersandar kekenyangan kan.... tak yah lauk lain lagi dah... pulak tu dapat ikan baru... baru naik dari laut kira fresh2 lagi... alamak walaweiii!!!.... tak boleh tahan....

Kali ni ita bakar ikan cencaru ni sumbat cili... sebenarnyer resepinyer ikan tu digoreng... akibat kemalasan yg menebal takut nanti minyak tu merecik satu dapur...... alamak satu hari tak jadi kerja dok mengelap... tau lah bau dia nanti kan... melekat kat langsir , sofa dan yg sewaktu dgnnyer lah... aduyaiii... tu yg malas tu... cara paling mudah kita bakar aje.... klick dah siap!!!!    bakar pon sodap bang!!...

Resepi kali ni ita ambil dari buku resepi Pandai Memasak. Nak cerita pasal buku ni pulak kan... ini lah buku hadiah dari suami masa baru2 khawin dulu.... banyak cerita sedih pasal memasak dan dapur ita ni.... tapi semuanyer.... " biarlah rahsia....." ita sayang sangat dgn buku ni.... dari sini lah ita mula belajar memasak... dan mengenal mana kuali mana periuk... hihihi... ini lah semangat ita untuk belajar memasak sebenarnyer....

Jom lah kita semak2 dan intai2 resepi dari dapur ita ni.... yokkk!!!



 MyKitchen's Recipe

IKAN CENCARU SUMBAT CILI
Sumber : Buku Pandai Memasak

2 ekor ikan caru yg besar - ita guna seekor aje kang klu banyak2 sapa plk nak kena makan....
50 sen cili merah
5 ulas bawang merah
sedikit belacan - dibakar
sedikit asam jawa
garam serta minyak secukupnyer untuk mengoreng

"DO IT YOURSELF"

Ikan dibersihkan dan dibuang perutnyer, tapi jangan dibuang kulit kerasnyer. Kemudian basuh dan toskan airnyer dan belah atau kelar belakangnyer.
Belacan dibakar, setelah itu ditumbuk sehingga lumat dgn cili merah serta bawang merah.
Bila telah lumat, perahkan sedikit air asam jawa yg agak2 pekat ke dlmnyer. Kemudian bubuh garam secukup rasa sambil digaul hingga rata.
Sumbatkan bahan yg tlh ditumbuk ini kedlm perut ikan dan tpt yg kita belah belakang tadi.
setelah itu boleh lah digoreng hingga masak dlm minyak yg secukupnyer....

Ita tak goreng ita bakar so tak payah letak minyak... hihihi jimat minyak dan kurang kolestrol...


3 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Baru makan dah lapar balik. Amboi mengancam betul sambal cencaru ni

Nieza said...

kak Ta, ikan ni fav saya juga tau...kalau dapat ni tak nampak nasi dh suka meratah gitu jer...hehe btw menarik menu akak ni...nampak sedap!:)

Hann said...

ita..

menggiurkan lah ikan tuh.. jarang kite nak layan ikan spesis ni.. tapi hak ni nampak syoq lah

Powered by Blogger.