Tuesday, February 1, 2011

DAGING BAKAR

awan kat luar tu makin gelap... kejap lagi mencurahlah ujan... tengok tu angin kuatnyerrrr.... macam nak tumbang pokok2 dibuatnyer... dah beberapa hari ni cuaca macam lembab aje kan... segala aktiviti pun berjln macam perlahan aje....

ita ni sebenarnyer tgh risau... anak ita yg kat Kuala Lipis tu tak balik lagi... esok baru balik naik ketapi... tak tau lah cam mana.?? tadi baca paper Segamat banjir... landasan keretapi teruk ditengalami air... entah macam mana anak ita tu nak balik... nak pergi ambil laluan banyak yg tutup... takut plk terkandas kat jln raya.... harap2 selamat lah hendaknyer dia sampai ke rumah esok...


Ok kita cerita ttg menu hari ni... sebenarnyer menu hari ni suami ita yg masak... suami ita ni mmg sejak ita kwn hingga sekarang mmg rajin tolong ita masak kat dapur... klu ita dlm hari pun dia yg masakkan untuk ita... boleh dikatakan ringan tulang lah... alhamdulillah Allah temukan ita dgn suami yg baik, rajin dan penyayang... harap2 biarlah kekal hingga ke akhir hayat...


 Bercerita ttg Daging Bakar ni... rasanyer klu org Kelantan ttu dah biasa kan dgn menu ni... masak dia simple aje sebenarnyer tapi sedap! anak2 pun suka... cicah pulak dgn budu!! perghhh... sedap seh...
Ita ni dulu tak makan budu... baru2 aje belajar makan tu pun suami yg suruh merasa. Dah rasa sedap jugak ek! tapi tak leh makan banyak2 sebab rasa2 kandungan kolestrol sangat tinggi... ita ni dah lah terlebih kolestrol.... jom ita tunjukkan bagaimana nak membuat nyer... kejam mata pun dah siap!.. hihihi

MyKitchen's Resepi

DAGING BAKAR

1 kg daging batang pinang - dicuci bersih
sedikit garam
sedikit kunyit

"DO IT YOURSELF"

Gaulkan kunyit dgn garam kemudian lumurkan pada daging dan perap sekejap supaya garam dan kunyit tu menyerap kedalam.
Kemudian bakar daging dlm oven pada suhu 200c sehingga masak.
Setelah masak bolehlah dihiris nipis dan dihiaskan dgn daun salad, timun dan limau nipis. Makan bersama budu.
Budu tu pula, kita hiriskan bawang besar, seulas bawang putih, cili padi dihiris juga dan perahkan limau nipis.
Sedapnyerrr.... cubalah menu yg simple dan ringkas. Makan pula dgn nasi panas2.

8 comments:

Mas said...

sedappnya daging bakar..cicah lak ngan air asam..perhhhh..tak terkata..he..he..

~Norul Mas Hana ~ said...

wahh..sedapnyer.. terliur den..

suri solehah said...

salam..macammana boleh hasil daging bakar yang sesempurna n sesedap itu?pinjam tangan leh ?

Nieza said...

wah sedapnya suka lak bab cicah2 tu...hehe btw nampak menarik pulak daging tu kak daging tebal tu capat pulak masak yer.

AZLITA AZIZ said...

fav suami akak ni mas tu yg dia berkobar buat... hihihi

AZLITA AZIZ said...

jemput makan nourul....

AZLITA AZIZ said...

wasalam... Suri,...
amboi... sampai nak pinjam tangan... aik.. klu pinjam tangan esok ita tak leh nak masak la...

AZLITA AZIZ said...

akak masuk oven aje Nieza, masak n
yer pun elok aje..