iklan

iklan floral cake

iklan ada

Friday, January 14, 2011

ASAM PEDAS SINGAPURA

wala wala wala.... asam pedasss!! mmg fav ita suka sangat!! orang Johor mmg tak leh tinggal dgn asam pedas... ita klu ada asam pedas... semua ita nak makan dgn asam pedas tau sedap! cicah dgn roti..., roti canai..., lempeng... waima dgn biskut creamcreaker pun ita boleh makan... janji asam pedas... yg syoknyer... klu dapat cicah dgn roti jala... aduhhh!! menyengat...!!


Resepi asam pedas kali ni ita buat Asam Pedas Singapura, tak taulah kan betul ke asam pedas Singapura ni macam ni... tapi resepi ni ita ambil dari buku masakan Pn. Asmah Laili. Siapa lah yg tak kenal dgn Pn. Asmah Laili klu orang Singapura dan orang Johor mesti kenal... ita mmg peminat beliau dari kecik lagi suka sangat dgr suara beliau dicorong radio...

Buku masakan beliau ni menghimpunkan beberapa resepi masakkan dari pakar2 masak serata Singapura. Sebab tu lah ita namakan resepi ni Asam Pedas Singapura.

Asam pedas ni sangat berlainan dari asam pedas yg biasa ita buat... kali ni asam pedas ni penuh dgn rempah ratus... yg menambahkan lagi kesedapan lauk asam pedas ni... mmg satu kelainan... dan mmg sedap!! kuahnyer sangat pekat... penuh dgn aroma rempah ratus yg mmg benar2 menyengat....!! ita bagi creadit pada tukang masaknyer... kerana mmg sedap dan ita mmg suka!

Jom...jom...jom... dah tak sabar dah nak berkongsi resepi asam pedas ni... marilah sama2 kita tengok bahan2 yg diperlukan...

MyKitchen's Recipe

ASAM PEDAS SINGAPURA
By : Hjh Mahani Abdul Rahim
Sumber : Buku masakan Pn Asmah Laili

Bahan - bahan
1 ekor ikan duri atau ikan pari - dipotong dan dicuci bersih (ita guna ikan parang)
2 batang serai - dititik
1 mangkuk daun kesom
200 gm asam, diramas dgn 1 cwn air dan ditapis
1 cawan minyak masak untuk menumis
garam secukup rasa

Bahan Kisar
20 tangkai lada kering - direndam
1 sudu makan ketumbar
1 sudu teh jintan kasar
1/2 sudu makan lada hitam
1 sudu makan kerisik
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu makan belacan
1 jari kunyit hidup

"DO IT YOURSELF"

Panaskan minyak didlm periuk. Tumiskan serai sehingga naik aromanyer. Setelah itu masukkan bahan yg dikisar. Tumis lagi hingga rempahnyer garing. Barulah masukkan ikan dan air asam. Gaul sehingga rata. Biarkan sehingga menddih.

Apabila ikannyer sudah masak, masukkan pula daun kesum dan garam secukup rasa. Enak dihidangkan dgn nasi putih.


4 comments:

Nieza said...

Salam Kak Ta, nk asam pedas tu nk cicah roti ada balance lagi ni...hehe ya betul la kak hari tu dh try cicah ngan roti memang sedap la..:)

AZLITA AZIZ said...

wasalam Nieza...
akak klu tak de nasi dgn roti pun jadi...!! suka sangat asam pedas...

nOOrsha said...

sedapnye asam pedas...asam pedas memang peberet saye, x leh tahan tengok pic nih...rase sok nak masak asam pedas la..heheh

Nasuha Salleh said...

cicah roti jala mmg sedappp
insyaAllah nk cuba..

tq ^_^