Follow if you like

Jan 25, 2011

APAM PELANGI

assalamualaikum....
dah sarapan??? makan apa hari ni? ttu mcm2 menu kan pagi2 ni... kalau tgk kat Kongsi Resepi tu naik berkeroncong perut... walla... macam2 adaaaa....


hari ni ita bersarapan dgn Apam Pelangi. Resepi apam ni ita ambil kat rumah Kak Am tauke kuih-muih... kak Am mmg pandai buat kuih... macam2 ada... klu nak order gi lah jenguk2 kat dapur kak Am. Yg paling kak Am suka buat ialah apam pisang, kek pisang dan macam2 lagi lah... eh! klu dok berjiran dgn kak Am ttu seronok kan hari2 dok ulur aje pinggan kat celah tingkap... hihihi "kak Am rumah sebelah tu dah ada org duduk ke belum??? klu belum ita nak pindah sebelah... hihihi" (jgn marah ye! kak Am ita gurau aje.... nanti klu marah apam tak naik....!!)


Ok, kita cerita pasal apam pelangi ni pulak...membuatnyer sangat lah mudah, bahan2 yg diperlukan pun tak susah cari... semua ada di dapur...masa membuatnyer pun tak lama... sempat lah sambil buat sambil mengemop ke, basuh kain ke, cuci pinggan ke....apa2 aje le... apam ni sedap lembut aje... tak yah dah! makan dgn kelapa.. makan gitu... aje pun dah sodap!! tak caya??? cuba buat.... anda akan tau kelazatannyer.... Dalili kata kek pelangi... sedap mak! sedap! ... jom lah buat!

Kak Am ita minta izin cnp resepinyer kat sini pulak ye! sebab anak ita suka sangat!! terima kasih kak Am...

 
MyKitchen's Recipe

APAM PELANGI
Sumber : Kak Am

· 2 biji telur
· 1 sudu teh ovellet
· 1/2 sudu teh esen vanila
· 150 gm tepung gandum
· 150 gm gula halus
· 125 ml santan kara
· 1 sudu teh baking powder
· garam secubit
· pewarna


"DO IT YOURSELF"
· Pukul telur, gula dan ovelet sampai gebu.
· masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
· Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder kacau rata.
· Bahagi kepada 3 warna yg kita suka. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis
*kukus 30 minit sehingga masak.

untuk buat dlm acuan kecil mcm ita... acu tu leser dgn minyak dulu... pas tu masukkan adunan yg kita dah bhg 3 tu dlm 3 beg plastik yg berasingan. Selepas tu picitkan warna hijau dulu, pas tu picitkan warna kuning pula betul2 ditengah2 warna hijau, kemudian warna merah pula betul2 ditengah2 warna kuning... buat sehingga habis acuan. Apam ni tak naik tinggi so boleh bubuh penuh acuan. Atau 3/4 acuan. Kemudian bolehlah dikukus selama 15 minit.

8 comments:

Am (Flora Heights) said...

salam ita, tulah akak buat apam dot2 mlm tadi x menjadi sngt tau..! geramnya tapi ni sb bujang akak tulah punya keje suka mengacau. cntik & gebunya apam ita tu ya.., geram pulak nengoknya.! Dalili suka sngt ya.., x nk bagi aunti am sikit ker..? heee..
Alah hai.. ita, ita lagi ler teror buat2 kueh ni, cntik2 belaka apa..! kalau dok brjiran dgn akak tak yah hulur pinggan pun, tup2 dah ada bawah tudung saji akak letak. ha..ha..

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Apam tu dah memang cantik..tapi air teh o dalam cawan tu lagi mengancam heheheheh

K.Nor said...

cantiknyer apam tu ita..

AZLITA AZIZ said...

wasalam kak Am
sedap kak Am apam ni... terima kasih ye!...
tu yg best tu kak Am... tak sabar nak berjiran dgn kak Am... boleh hari2 makan cheese tart... yummy!

AZLITA AZIZ said...

hahaha.... air teh pun mengancam.... tapi betul lah minum air teh pas tu makan apam mmg sedap! mak mertua lalu pun tak perasan... hihihi

AZLITA AZIZ said...

terima kasih kak Nor....
klu kak Nor buat mst lagi mengancam... tak berkelip mata ita tau klu singah dapur kak Nor... berkeroncong aje perut ni...

Nieza said...

wah lawanya apam ni kak...nk mkn lak sayang..hehe

AZLITA AZIZ said...

adoiiii.... sayang pulak nak makan ye Nieza... abis tu... kita sama tengok aje leee.... hehehe...

Powered by Blogger.