Follow if you like

Jan 8, 2011

APAM OREN CELUP COKLAT

assalamualaikum....
aiii... pagi2 dah makan coklat...hihihi ingat strawberry aje... boleh celup coklat... hahaha apam pun boleh jugak tau! marvelloussss gituu....!!

suami kita bukannyer bertaraf Dato' K wak oiiii.....yg boleh bagi strawberry celup coklat tu.... jadi terpaksalah kita celup apam ni dgn coklat... merasa jugak kan... nak celup buah oren sebijik2 tu dgn coklat... maaakkk aiii... boleh ke???...

sapa yg nak merasa apam oren bercelup coklat ni jomlah singah kat dapur ita ni ha.... ambik sorang satu... wah!!!


MyKitchen's Recipe

CHOCO TOP ORANGE STEAM CAKE

3 biji telur ayam sejuk
270 gm gula halus
300 gm tepung Hong Kong - kalau tak tau gi beli kat Hong Kong...hihihi
150 ml Vitagen jus oren - boleh juga guna susu UHT atau susu cair
30 gm Sunquick
1 biji parutan kulit orange
2 1/2 sudu teh baking powder
1 sudu makan ovalette
sedikit pewarna oren
beberapa mangkuk kertas dan acuan kuih


"DO IT YOURSELF"

Macam biasa buat macam buat apam... satukan semua bahan kecuali pewarna, pukul hingga pekat. barulah masukkan pewarna dan kacau hingga sekata.
Kemudian sudukan ke dalam mangkuk kertas. Kalau nak membulat macam tu bubuh penuh! Kuih ni nasib2 tau! kata orang untung sabut timbul ... untung batu tenggelam... hihihi kadang2 time bulang mengambang dia mekar sejambak... la pulak...!

Ok, kemudian masukkan dlm acuan lompang dan kukus selama lebih kurang 15 - 20 minit atau sehingga masak. Setelah masak keluarkan dari kukusan dan sejukkan...


Untuk buat choco top dia tu... cairkan coklat masakan bersama sedikit butter. Masak cara double boiller. Masa ni kena lah mintak tolong dgn orang  yg pro.... tolong celupkan.... sapa lagiii... Dato' K la... hihihi jangan mare... ye! Dato' K... ita gurau.... jangan saman ye!...

8 comments:

Iza Akma said...

salam kak Ita,
wah..special tu kak..belum ada org buat apam dgn topping coklat..idea yg bagus..lain dari yg lain..

AZLITA AZIZ said...

kalau boleh semua akak nak celup coklat.... hihihi akak ni mmg pantang nampak coklat...

Anie said...

Salam Ita,

Ada cerita sensasi ke pasal Dato K mkn stroberi celup cokelet....hahahaz :D

Comelnya & gebunya apam orange ni, tergoda aiii

HaSue said...

comelnya apam tu...mintak seketui.. ;P

Yat Maria said...

Ita...nak jugak wat ni apam oren..sgt comeii, berkenan lak!!

AZLITA AZIZ said...

Wasalam Anie..
hahaha.... gosip lama Dato K dgn Ct

AZLITA AZIZ said...

ambik la Sue... 2,3 ketul pun boleh...:)))

AZLITA AZIZ said...

cuba... Yat cuba... jangan tak cuba... :))

Powered by Blogger.