Follow if you like

Jan 28, 2011

APA PULAK LA NI....

ha! jangan terkejut.... ini lah resepi yg telah ku modenkan... hahaha ini kes tak de daun pisang.... tapi sebenarnyer ita ni perihatin ttg alam sekitar tau! mana boleh tebang2 pokok nanti jabatan Alam Sekitar marah... eceh.. eceh.. memandai aje...


Al kisahnyer... begini, semalam mak ita datang umah.. dia bawak pisang... makkk aiii!!! banyak nyer.... sampai setandan.... mak kata bila pisang tu masak aje dia teringat kat ita... sebab ita suka buat kuih... tu yg dia hantar ke rumah.... ya Allah... baiknyerrr... mak ita kan... sayang mak! tapi tak kan lah sampai setandan mak oiii.... sapa lah yg nak bagi perabisss pisang tu.... aii... lepas ni berderet2 lah ita dok tayang menu pisang... wakaka...


Ala... napee... lah mak tak bawak daun pisang sekali.... ingat nak buat lepat pisang, daun pulak tak de... dah lama tak makan lepat pisang... dulu mak rajin buat lepat pisang... aduh rindu sungguh dgn masakan dan kuih- muih yg mak buat... tapi tak pe lah tak de daun pun lepat tetap jadi...


tarrrraaaa.... tengok lepat pisang yg telah ku modenkan... wallaaa jadi jugak lepat ni walaupun tak berbaju... sexi gituuuu....

MyKitchen's Recipe

LEPAT PISANG

2 cwn pisang dilenyek
2 cwn tepung beras
2 cwn santan
1/2 cawan gula pasir
secubit garam
2 sudu tepung kastard - ita tambah sebab ita buat dlm acu
1/2 biji kelapa parut - ambil putihnyer sahaja
Daun pisang secukupnyer untuk membungkus

"DO IT YOURSELF"

Pisang masak dilenyek hingga lumat. Setelah itu masukkan gula pasir. Gaul sehingga gula sebati.
Kemudian masukkan tepung ke dlm adunan pisang bersama2 kelapa parut dan secubit garam. Tuangkan santan dan gaulkan sehingga adunan sebati dan rata.
Sendukkan adunan lebih kurang 2 atau 3 sudu makan diatas daun kemudian bungkuslah kemas2. Buat begini sehingga selesai semuanyer. Setelah itu bolehlah dikukus hingga masak.

Kalau cara ita, yg nak cepat dan ringkas ni... ita masukkan semua bahan dlm blender kemudian terrrrrr.... siap! pas tu ambil acu leserkan dgn minyak. masukkan 3/4 acuan. Potongkan pisang sepanjang 1 cm letakkan ditengah2 acuan kemudian bolehlah dikukus. Anggaran masa mengukus antara 15-20 minit.


12 comments:

Yatie said...

Salam Ita,
Kalau umah dekat2 mcm dulu...mesti Ita bagi Yatie setengah tandan pisang..wakakakka...iye ye oorrrr jek...
pastu kita tukar2 piring wat kuih berkaitan dngn pisang....tak gitew....apa pun mmng cantiklah lepat Ita tu...kreatif betullah....nak cuci acuan yg berminyak tu yg malas....kih3..

Miesah /Anggun Mia Sari/Amiez said...

bagus.... ada penerapan inovasi n kreativiti...tahniah.

ilahjy said...

pandainya ita kretip betoiii cantek...
dlm tv bg tau kalu nak kekalkan kesegran pisang bekukan dia. bila nak guna keluarkan ..tahan lama..
cuba lah mana tau..kalu tak pun poskan ke dato keramat jer laaa boleh kak buat kek pisang..hahaha

Nieza said...

kak Ta, kalau dh byk tu pos ler kat saya setandan pisang tu...hehe...btw memang kreatif la akak...cantik ler guna acuan apa tu?

~Norul Mas Hana ~ said...

wahh kreatif la...saya suka resepi yg senang2 nih..lg2 main masuk blender je..haha..nak seketul leh? hihi

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

salam..
kat rumah ni apa pisang dari kg..dah nak hitam kulitnya..boleh wat resepi yang semudah ABC..

AZLITA AZIZ said...

wasalam Yatie...
tu lah yatie... klu dekat ita dah pasing2 dah!... ni pun dah separuh bagi kat jiran dan kawan2... ita dok ambil 2 sisir aje...
takut jugak dok makan pisang hari2 kang dok ngulang gi bilik air aje.... hihihi

AZLITA AZIZ said...

terima kasih Miesah...
klu ada daun dah dibungkus dah...
dah tak de tu kena pandai2 lah... kan lagi pun sekarang daun pisang pun susah nak cari... hari tu gi pasar cari pun tak ada...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih ilahjy....
amboi dekat sangat keramat tu....
ye ke boleh dibekukan... bagus jugak tu... nanti ita cubalah... tak larat jugak nak menghabiskan ni...

AZLITA AZIZ said...

aha Nieza nanti akak pos eh!... amboi... mcm dekat aje bunyinyer tu kan??? hehe
btw terima kasih Nieza....
akak guna acuan silicon... senang tak yah boh minyak senang nak tanggal dari acuan dan senang nak cuci... nanti klu senang2 akak ambil pic... acu tu ye...

AZLITA AZIZ said...

terima kasih Norul....
akak mmg cari kerja yg senang2 aje.. Norul
kita terrrr aje dah siap kan???

AZLITA AZIZ said...

wasalam Nazrah...
pisang jugak???.... emm.. boleh lah cuba resepi ni senang aje... cepat siap cepat lah kita ngap!... hihihi

Powered by Blogger.