Follow if you like

Jan 24, 2011

AIR ASAM KERISIK DAN IKAN BAKAR

Assalamualaikum....

Bertemu kita kembali diminggu baru... Minggu yg ceria... Hari berkerja yg indah... Kepada yg bekerja tetapkan semangat untuk mencapai produktiviti...


Hari ni ita masak ikan caru bakar lawannyer pula tentulah air asam... Tapi kali ni ita buat air asam kerisik resepi dari Chef Hanieliza. Ramuannyer sama macam air asam yg ita biasa buat cuma kali ni ita nak rasa pula bagaimana rasanyer jika ditambah kerisik... tentu lebih menyengat kan...!!

Ikan bakar tu... macam biasa lah kan... lepas ikan disiang kita lumurkan dgn garam pas tu bakar. Kalau ikut cara mak ita, dia akan bungkus ikan tu dgn daun pisang kemudian letak atas redai dan dibakar atas dapur. Bau daun pisang tu menambahkan lagi keharuman ikan bakar tu nanti...

Ita biasalah... selalu ikut jalan mudah... sebab nak cepat kan?? seperti biasa ita akan balut ikan dgn aluminium foil kemudian apa lagi... tak reti2 nak on kan oven... ha! kan senang tu... Tik! dah masak... jom apa lagi... makan lah....

MyKitchen's Recipe

AIR ASAM KERISIK
By: Chef Hanieliza

Bahan A
1 sudu makan asam jawa
2 biji cili merah
5 biji cili api
1/2 cwn air suam
1 biji tomato - dipotong dadu
1 inc belacan
1 sudu makan gula
1 sudu teh garam

Bahan B
2 biji tomato - diracik
1 labu bawang besar - dihiris halus
3 biji cili hijau - diracik halus
2 biji cili merah - diracik halus
5 biji limau kasturi 
1 sudu makan kerisik

 "DO IT YOURSELF"

Gaulkan asam jawa dan air kemudian tapiskan.
Masukkan semua bahan A ke dlm pengisar dan kisar kasar
Limau dibelah 2 dan dibuang biji
Gaulkan bahan yg dikisar dgn bahan B.
Hidangkan dengan ikan bakar

No comments:

Powered by Blogger.