Follow if you like

Dec 26, 2010

ROTI NAIK BERINTI KELAPA

Assalamualaikum....
Selamat pagi semua.... dah sarapan ke belum? Hari2 minggu ni ttu lewat sarapan kan.... klu semalam ita mengapam... hari ni ita menguli la plk... ita buat Roti Naik tapi ita bubuh inti kelapa kat dalam dia sebab anak2 suka inti kelapa... Roti Naik ni adalah roti orang dulu2 seingat ita arwah atuk ita pun rajin buat roti ni... tuk sarapan pagi cicah plk dgn kopi panas2 mmg terangkat... tp masa tu tak terfikir plk nak mintak resepi dr atuk... emmm... tak jenguk pun dapur dia waktu tu... arwah atuk tak suka kita kacau dia masak... ialah orang2 dulu2 kan masak pakai sabut , pakai kayu api tu yg dia tak kasi gi dapur... (eceh...eceh..bg alasan la plk sebenarnyer mmg mls nak kedapur hihihi)

Resepi kali ni ita dapatkan dr sahabat baik di alam siber.... Sasha Rahmat ita pangil dia Cha aje.... walaupun tak pernah bertemu tapi Cha ni mmg tak lokek ilmu masakkan siap tunjukkan kita step by step dlm pembuatan sesuatu masakan tu... tu yg sayang Cha terlebih2 tu.... hihihi... (bodek la tu....) Ita minta izin share resepi kat sini plk ye Cha.....

Jom la ita dah tak sabar nak tunjukkan Roti Naik yg ita buat... jom masuk dapur kita selongkar... tgk ada lagi tak roti yg tinggal....



Tuuudiaaaa.... nampak roti ita tu dah memanggil2 dah tu... nanti sat ita buat air kopi eh!... sementara tunggu ita buat kopi salin la resepi dulu ye!....

MyKitchen's Recipe

ROTI NAIK
By: Sasha Rahmat

Bahan A
yis 11 grm
air suam 1/2 cwn
gula 1 sudu besar
tepung 1 sudu besar
***satukan bahan A dan biarkan yis naik

Bahan B
2 sudu besar marjerin planta / mentega dicairkan

Bahan C
1 cwn gula dilarutkan dgn 1/2 cwn air panas (gula bole dikurangkan) utk dijadikan sirap gula (KLU RASA MCM KURANG CECAIR BOLE TMBH 1/4 CUP LG AIR)

Bahan D
3 cwn tpg gandum + 1 cwn tepung gandum

"DO IT YOURSELF"


  • Mula2 buat dulu air sirap coz kita nk gunakan air tu, dgn suhunya suam.
  • Masukkan 3 cwn tepung ke mangkuk adunan, buatkan lubang ditgh tepung
  • Add bahan A,bahan B & C  dan uli  tepung.
  • Baki tepung yg 1 cwn tadi bole digunakan sedikit demi sedikit semasa mengguli roti..buat hingga adunan x melekat di tngn.
  • Biarkan adunan naik
  • Bila adunan dh naik uli ikut suka dan susun di loyang...(TAK PERLU TUMBUK..HNY CUIL DAN BULATKAN JADIK DOH KECIK2)
  • Susun di dlm loyang dan biarkan roti naik sekali lagi. (lebih kurang 30 to 40 mins)
  • Bakar suhu 180'c selama 30 mins atau lebih..
  • Keluarkan dr oven dan bole sapu marjerin diatas roti


Cha kata roti ni sesuai juga klu diletak inti... tu yg ita boh inti kelapa... dan design roti ni pun cha yg ajar jugak klu nak tau mcm mana nak buat boleh rujuk kat SINI terima kasih ye Cha.... terima kasih daun keladi dr ita..... 

Bahan Untuk Inti
430 gm air
300 gm kelapa parut muda (ambil putihnyer sahaja)
150 gm gula merah / gula melaka
70 gm gula pasir
1 kuntum bunga cengkih
1 sudu makan tepung jagung (dilarutkan dgn sedikit air)
1 helai daun pandan disiat dan disimpul

"DO IT YOURSELF"

Utk membuat inti, masak gula merah, gula putih, daun pandan dan air sehingga larut. Masukkan kelapa dan kacau rata. Masukkan pula bunga cemgkih dan air tepung jagung. masak hingga adunan pekat dan berkilat.



4 comments:

izahdaut said...

cantiknya roti..tak berkelip mata saya nengokkan nye kak..hahha... lawaaa nyer.. tengok lagi dan lagi..

AZLITA AZIZ said...

TQ izah....aha akak pun tgk jugak... nak makan mcm sayang gituuuu... hihihi

Yatie said...

Salam Ita,
rajinnya meroti...sejak balik Msia ni, takde kerajinan nak meroti...kat kedai bnyk..kdng2 sampai tak abes2 di makan....bila tngk roti Ita ni, tergogalah pulak nak meroti....hi3..tpng tu guna tpng gandum je ya...

AZLITA AZIZ said...

ita pun dtg semangat nak meroti bila tgk2 kawan2 kat Kongsi Resepi dah mula meroti... tu yg terpanggil2 nak meroti....hihihi.. aha yati resepi ni pakai tepung gandum aje...

Powered by Blogger.