Follow if you like

Dec 12, 2010

PAU SAMBAL

Assalamualaikum.....
Selamat berhari minggu semua.... dah sarapan ke belum? hari ni ita sarapan Pau Sambal. Resepi ni ita ambil dr dapur Yatie Sinar Kehidupanku. Sebenarnyer Yatie buat Donut... tp ita gunakan resepi yg sama untuk buat Pau Sambal ni.... Menurut Yatie , dia ambil resepi ni dari My Resepi, resepi oleh HaSue. Ita mmg peminat Donut dan Pau.... tak tahan hari tu tgk Donut berposing kat rumah yatie... gebusss... aje.. tu yg ita buat pau ni kebetula ada plk sambal tumis ikan bilis apa lagi mengepau la kita.... ita minta izin share resepinyer disini ye!...
jom kita ke dapur Yatie... tgk bahan2 yg digunakan...Yok!


MyKitchen's Recipe

PAU SAMBAL
By: HaSue
Source : Yatie Sinar Kehidupanku

Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )
  • 500g Tepung Berprotein Tinggi (guna tpg gandum pun ok)
  • 1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
  • 50g Marjerin/butter
  • 1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak sayuran)
  • 2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
  • 2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)
"DO IT YOURSELF"
  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.
  3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).
  4. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.
  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap.
  6. Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
  7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)
  8. Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA.. ^_^

5 comments:

nafwas.. said...

cantik dan unik...pastinyer sedappppp!!!! mesti cuba nihh....

Anie said...

Salam Azlita,

Terserempak ur blog dkt FB's KR...cantik lah ur pau. Very creative ;)

K.Nor said...

cantik!

~Sya~ said...

aduh, kreatifnya...tak terkata sy...:)

Ummi Azlynn said...

bole ker buat tuk doh pizza kak? :)

Powered by Blogger.