Follow if you like

Dec 23, 2010

ONDE-ONDE KELEDEK

Assalamualaikum....
sarapan apa hari ni...? ita buat onde-onde keledek. Onde-onde atau buah melaka ni adalah kuih yg sama sebenarnyer kan.? mcm orang jugak nama asal Khatijah tp nama glamourrrr.... KT hahaha begitulah jugak dgn onde-onde ni....
Kegemaran anak ita Dalili.... sebab tu ita letak warna hijau aje... sebab dia suka colour yg ori.... nanti klu letak colour lain dia tak mau makan...!!! cerewet ....yg amat .. anak ita ni sorang tau bab2 makan ni... aiii...
Kali ni ita buat letak keledek... klu letak keledek dia lembut aje... tak liat... sedap aje klu dia melintas dlm anak tekak ni... ha! tapi awas! jgn makan panas2 nanti meletup plk kat anak tekak tu... ha sapa nak jawab??? ok la jom kita kedapur tgk ita dah siapkan dah ni....


MyKitchen's Recipe

ONDE-ONDE KELEDEK

2 biji keledek - dipotong dadu, direbus atau dikukus
200 gm tpg pulut
1 ketul gula melaka - dipotong kecil2
1/2 biji kelapa - diparut putih sahaja dan digaul dgn secubit garam
pewarna hijau
air secukupnyer utk diuli dgn adunan dan utk merebus onde2


"DO IT YOURSELF"

Lenyek keledek hingga lumat dan digaul sebati dgn tepung pulut. kemudian masukkan air sedikit2. Seterusnyer masukkan sedikit pewarna dan gaul rata hingga menjadi doh.
Kemudian buat bebola kecil, masukkan potongan cula melaka ditengah2nyer tutup dgn kemas dan golekkan supaya menjadi sebiji bola. Lakukan sehingga adunan habis.
Jerang air dlm periuk hingga mendidih. Masukkan bebola tadi kedlm air mendidih. Angkat apabila ia sudah terapung (maknanyer... dah masak la tu..)
Akhir sekali golek2kan diatas parutan kelapa tadi.

sedia untuk dinikmati.... yum!!!

No comments:

Powered by Blogger.