Follow if you like

Jan 1, 2011

LEMPENG PISANG

Assalamualaikum...
Alhamdulillah akhirnyer selangkah kita menapak ke tahun baru.... dgn penuh harapan dan semangat baru.....
Hari yg ceria dgn cuaca yg cerah disinari sang suria pagi... apa sarapan anda hari ni...? Sarapan awal tahun baru... Ita mulakan sarapan awal tahun baru ni dgn lempeng pisang dan secawan kopi... emmm... segarnyer rasa... dah lama tak makan lempeng pisang.... ni lebihan pisang buat kek chiffon semalam... klu tak dibuatkan apa2 alamat tak berusik laaa... pisang tu... cik tong pun dah menunggu aje... apa plk sarapan dia diawal thn baru ni... hihihi

Lempeng pisang ni lah sarapan orang dulu2 kira mcm pencake..la klu sekarang nikan.... ini jugaklah sarapan ita waktu masih dlm jagaan ibu tersayang.... suka betul dgn lempeng pisang pulak tu cicah dgn kelapa dan gula melaka yg mak racik halus... sedapnyerrr... kenyang sampai ke petang....

Tapi orang dulu klu masak lempeng ni mana lah ada sukat2 semua boh aje... tau2 siap lembut dan mengasyikkan.... tp hari ni lempeng pisang ita ni bersukat.... ita ikut resepi Pn. Rubiah Suparman....
Pn Rubiah Suparman atau kak Ruby ni lah satu2 nyer artis kesayangan mak ita... mak mmg minat gilerrr kat kak Ruby ni... eh! dah mula melalut bab artis plk... jom la kita masuk dapur sebelum lagi mcm2 cerita ita songelkan kat sini....


MyKitchen's Recipe

LEMPENG PISANG 
By: Pn. Bubiah Suparman
Sumber: Buku Kuih-Muih Melayu

4 biji pisang berangan (atau apa2 pisang yg sewaktu dgnnyer...)
1 ketul gula melaka (yg kecil)
1/2 biji kelapa parut
sedikit tepung (anggaran 1/2 cawan )
secubit garam

"DO IT YOURSELF"

Gula Melaka diracik halus.
Sementara itu lenyek pisang dan gaulkan sekali dgn gula melaka.
Masukkan tepung dan garam secukup rasa.
Masukkan kelapa parut dan gaul sama rata.
Panaskan kuali dan sapukan sedikit minyak. Adunan tadi diletakkan diatas kuali dan masakkan. Apabila sudah kekuningan terbalikkan dan masak sebelah lagi.
Jika inginkan lempeng pisang yg berbau harum. Bungkus diatas daun pisang kemudian letak diatas kuali leper dgn api yg sederhana. Balik2kan agar lempeng masak sekata.


Kalau bukan kita, siapa lagi yg akan memperkenalkan kuih-muih tradisional kepada anak2 kita... supaya tidak hilang ditelan zaman...

1 comment:

icaland pelangi indah said...

ni bukan kuih tradisional ni.. ni kuih omputeh ni.. banana pancake.

Powered by Blogger.