Follow if you like

Dec 19, 2010

BLACK BEAUTY JELLY

Assalamualaikum...
Selamat berhari minggu... buat apa hari ni... ttu sibuk mengatur perancangan nak bawa anak2 berjln2 kan? al- maklumlah cuti sekolah... ini la peluang yg selalu direbut oleh ibu bapa untuk merapatkan hubungan kekeluargaan...ye la... selalu masing2 sibuk dgn urusan seharian...
ita pun dah nak keluar kejap lagi... bawa anak2 jln2... ni yg kelang kabut masukkan N3 baru... mana lah tau  kot2 ada yg nak mencuba cuti hujung minggu ni...
Sebenarnyer hari tu sewaktu merayau kat dapur kawan2 ita singah kat dapur Yatie Sinar Kehidupanku saje aje jenguk jiran lama masak apa... tengok walaweiiii!!! ada Bandung Grassjelly Jello wah! nak cuba ni ttu sedap... plk tu ita baru pulih dari batuk ... setelah sekian lama memendam rasa nak makan jelly akhirnyer..... mesti cuba...!!! teringat ada sebungkus cincau dlm ais box... terus bukak ais box cari....dan terus mencari...eh! mana dia sudah hilang ni.... bila tya kat hubby dia kata dah buat air... uuuwwwaaaa!!! kempunan la... lg.... tak pe masuk list nanti akan ku usahakan....
pas tu tak puas ati lg ni... ternampaklah sebungkus mata kucing.... tak de cincau mata kucing pun jadilah.. janji dapat lepaskan kempunan.... tarrrraaa.... !!! dapat juga makan jelly ni sedapnyerrrr... sejuk aje dia melunsur.... ke anak tekak ni.....hihihi....


MyKitchen's Recipe
BLACK BEAUTY JELLY

1 cwn mata kucing kering
1 liter air
230 gm gula 
sedikit gula melaka 
1 peket agar2 atau jelly
beberapa biji chery merah dan hijau - dipotong kecil

"DO IT YOUR SELF"

Rebus mata kucing dgn air , gula pasir dan gula melaka (gula melaka ni just utk hitamkan jelly, klu air rebusan tu dah hitam tak payah letak pun tak apa...) biar didih kemudian rasa manisnyer klu kurang manis blh tambah lg gula. 
Asingkan buah mata kucing dan susun dlm acuan bersama chery hijau dan merah. Masukkan serbuk agar2 kedlm air rebusan  (1 liter) tadi dam masak semula hingga didih. Tuangkan  dalam acuan tadi dan biarkan sejuk. Masukkan ke dlm peti sejuk supaya dingin bila dimakan.....



No comments:

Powered by Blogger.