Follow if you like

Dec 1, 2010

AYAM MASAK PADANG

ayam masak padang 

salam... eceh2 mcm marah aje..... apa tak marah dr tanak nasik sampai dah masak desert gambar uplod tak masuk2.... geramnyer dgn cik celcom ni tau!.... apa2 pun jom la kita tgk apa ita masak hari ni... nak ajak makan pun semuanyer dah licin tulang2nyer pon cik tong dah makan.... kita cuci mata aje la ye....

MyKitchen's recipe
Ayam Masak Padang
By: Chef Hanieliza

Bahan A
1 ekor ayam - dibuang kulit dan potong kecil (ita goreng dulu 1/2 masak sebab klu masuk terus anak2 tak berapa suka)
5 helai daun limau perut dicarik halus ( ita separuh ita carik dan separuh lagi ita blend sekali dgn bahan kisar emmm sedap baunyer bula tumis nanti...)
2 batang serai diketuk
2 cwn santan dr 1/2 biji kelapa
2 biji tomato di belah 4
1 keping asam gelugur (asam keping la tu...)
3 sudu makan minyak utk menumis
garam dan gula secukup rasa
2 kiub ayam - ita tambah

Bahan B (dikisar)
10 biji cili padi
20 tangkai cili kering
3 inc halia
2 inc kunyit
3 inc lengkuas
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras



"DO IT YOURSELF"
Panaskan minyak dan tumis bahan B dan serai sampai garing dan harum... grau...grau... bau diaaa... hihihi. 
Apabila sudah naik minyak masukkan ayam dan biar seketika. masukkan santan , daun limau perut, tomato dan asam gelugur dan masak dgn api perlahan sampai mendidih dan terbit minyak.
Boleh lah dihidangkan dgn nasi putih, nasi minyak, roti atau roti jala pon sodappp!!!

No comments:

Powered by Blogger.