Follow if you like

Dec 29, 2010

KUIH BINGKA UBI

Assalamualaikum....
dah sarapan? hari ni ita nak berkongsi satu lagi resepi yg paling ita suka... apa lagi klu bukan Bingka Ubi... ita mmg suka klu kuih muih yg ada letak ubi ke...keledek ke... nangka ke... atau apa2 la janji jgn letak durian mmg ita tak boleh makan....


Dulu mak selalu buat kuih ni... dan ita la yg paling suka klu mak buat kuih ni... tapi sekarang ni dah tua2 malu plk nak minta mak buatkan... adakalanyer... terasa rindu dgn masakkan mak... sepatah kata kak gee "kita selau kata rindu masakan mak... akan adakah kata2 itu lg dari mulut anak2 kita kalau kita asyik bawak anak2 makan kat kedai aje...." betul jugak kan???...


Ok jom ita nak sharekan resepi kuih bingka ubi kesukaan ita ni... ha! sapa nak tolong ita parut ubi...???

MyKitchen's Recipe

KUIH BINGKA UBI

1.5 kg ubi kayu - diparut dan diperah sedikit airnyer tp jgn buang.. mendakkan dulu kemudian baru buang nanti ada mendakan sagu yg kat dasar bekas tu gaulkan semula kat ubi tu...
1 biji kelapa parut - ambil putihnyer aje..
600ml santan dari 2 biji kelapa - ita guna 3 kotak santan KARA 200ml
secubit garam
1 helai daun pisang - buang tengahnyer utk alas dasar loyang - ita lenser dgn minyak aje...

Bahan utk sirap
250 ml air
500gm gula pasir
500 gm gula melaka
4 helai daun pandan - disimpul


"DO IT YOURSELF"

Parut ubi kayu atau kisar aje ubi kayu didlm pengisar makanan hingga halus. keluarkan dan letak dlm mangkuk besar.
Gaulkan bersama kelapa parut hingga rata. dan ketepikan
Sediakan sirap. Jerang air bersama kedua2 gula atas api perlahan. Masukkan daun pandan dan kacau hingga gula larut. Jangan sampai sirap mendidih... buangkan daun pandan dan tapis... biarkan sejuk.
Campurkan sirap tadi dgn campuran ubi dan kelapa.
Tuangkan santan pekat kedalamnyer dan tambahkan secubit garam. gaul adunan hingga sebati.
Masak bancuhan tadi diatas api sederhana. kacau selalu hingga adunan sedikit pekat.
Leserkan loyang dgn sedikit minyak... alaskan dasarnyer dgn daun pisang.
Tuangkan adunan tadi ke dlm loyang dan bakar dlm ketuhar pada suhu 180-190c selama sejam atau sehingga kuih masak.
Keluarkan kuih dari loyang buang kan daun pisangnyer dan bolehlah dipotong apabila telah sejuk sepenuhnyer...


OK salin resepi dulu eh... ita nak sambung makan... emmmmegghhh!!! sedapnyer...

3 comments:

AZLITA AZIZ said...

wah! dah mcm emas 916 dah colour diaaa... boleh buat kalung ni...hihihi

Yatie said...

Salam Ita,
Cantiknya bingka Ita tuuuuu....gerammmmm je tngkkkkk...nak..nak..nak...

AZLITA AZIZ said...

w'salam...
Yatie... dok la dekat sini kita berjiran balik boleh tukar2 kuih...hihihi

Powered by Blogger.