Follow if you like

Dec 10, 2010

APAM DOT..DOT..

Assalamualaikum...

Hari ni terajin sikit... ita buat apam Dot Dot. Seperti biasa ita selalu tertinggal... ramai yg dah buat apam ni kat Kongsi Resepi. mungkin masa tu seru belum sampai.. hari ni maka terhasilah apam Dot Dot versi tangan tak berbedung.... tak cantik la Dot Dot dia.... ini la kata orang tangan tak berseni... nak buat kuih yg mcm ni perlukan org yg penuh kesabaran.. klu mcm ita ni semua nak cepat... tu yg tak cantik Dot Dot dia... tak pe la janji riuh satu rumah dgn gelagat anak2 yg sibuk menolong... anak2 suka la buat kuih yg warna-warni ni... dia kata... mcm buat lukisan plk...hihihi...


Resepi apam Dot Dot ni ita ambil kat Kongsi Resepi Discussion resepi oleh Eiza Hamid. Asal namanyer Apam Polka Dot tp sekarang ramai yg dah gelar kan apam ni apam Dot Dot... ok la kepada yg belum mencuba boleh la mencuba... tp ita ada ubah sikit resepi asal... dan ita bubuh inti kelapa sebab anak2 semua suka inti kelapa...  ita mohon share resepinyer disini yer...

 

MyKitchen's Recipe

Apam Dot Dot
By: Eiza Hamid

3 biji telur sejuk-dr peti ais
275 gm tepung gandum - ita guna tepung superfine flour
220 gm gula halus
150 ml susu segar - ita guna santan (ita rasa guna santan lg sedap tp terpulanglah pada masing2)
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovalette
filling-blueberry / strawberry @ ape2 ikut citarasa - ita guna inti kelapa
Pewarna

1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksima 6-8 minit sampai kembang..
2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan titiskan pewarna
3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag @ plastik bersih
4. Picitkan adunan ke dalam mangkuk kertas-
5.Letakkan filling secukupnya-nak senang masuk dlm plastik @ sudukan jer..
6. Picit lagi adunan yang sama @ berlainan warna sehingga 3/4 penuh . Kemudian dot-dotkan dengan warna pilihan...

Cara sendiri-pukul telur dulu, pastu masuk gula dan ovalette. Last tepung yang telah di ayak dengan baking powder..

12 comments:

waina said...

kak ita, mcm mana nk buat filling strawberry atau blueberry tu... blh ajarkan x?thanks

hatsumi said...

assalamualaikum...akak saya nak tanya kalau apam dot dot ni dia tahan berapa hari ya...

AZLITA AZIZ said...

wania> utk filling tu akak beli yg dah siap aje.. ada jual kat kedai kek

AZLITA AZIZ said...

hatsumi > apam ni tak tahan lama.. paling lama 2 hari je.. itu pun kena simpan dlm peti ais, paling sedap makan selepas keluar dari kukusan.. ia masih panas dan masih lembut

Nannyy NanO said...

Waahhh..geramnye...comey sgt...terasa sayang nak makan!!! Nati lar nak try..ovalate ade kat umah..tapi takder masa lg..hadap hero 2 orang ni ar..

. said...

camner nk wat dot2 2nampak cantek macam2 eh...huhuuhu xbrapa nak jadik dot2 2

aien sara said...

wow...nmpak memang terliur.....sure rasa pon enak kan.....pandai akk buat kaler nyer pon menarik....thx yer bg resepi...

CupCakes @L said...

mcm mane nak lembut kan apam ny

JANN JANN JANNAH said...

salam..bahan2 ni boleh wt brapa biji apam ek?

Missya said...

salam,kak ita,susu segar tue boleh tukar guna susu cair x?

ZAHIRAH IBRAHIM said...

awakkk kita terliur tau. my mouth is watering +__+

NI FAV KITE!!!

YanaBeads said...

ita i suka tgk blog you...cupcake utk apam tue sesuai size ape nak letak dlm bekas loyang ya

Powered by Blogger.