Follow if you like

Nov 17, 2010

PUDING LAICI

 
ini pun resepi dr Chef Hanieliza.. tp resepinyer ita ikut resepi kak Nor sebab kak Nor dah tukarkan segala sukatan dlm materik so senang sikit....
rasa puding ni sedap... lembut aje... licin aje bila lalu kat tekak ni...nyam aje... syokkk!!! habissss!!!...
kat sini iata ada serta kedua2 resepi yg ita rujuk klu kawan2 nak mencuba... pada kak nor dan Chef liza terima kasih kerana sudi berkongsi resepi ni.. ita CNP resepi ni kat sini yer! utk rujukkan...


MyKitchen's Recipe


PUDING LAICI
by K.Liza

Bahan
10 gm agar2 serbuk atau 1 paket agar2 biasa [28 gram]
6 gelas air
11/2 cawan gula
1 tin susu cair
1 tin laici dlam tin... [mesin sikit]]
1 tin laici [untuk hiasan]

"DO IT YOUR SELF"

1. Masakkan agar2 serbuk atau agar biasa bersama air sehingga mendideh.
2. Masukkan gula. Biarkan mendideh lagi. [jika gunakan agar biasa kena tapis]
3. Tutup api. Masukkan air laici dan susu cair.
4. Tuangkan dalam acuan [terpulanglah nak acuan besar atau mangkuk kecil]. Bila dah sejuk masukkan dalam petisejuk.
5. Hidangkan bersama buah laici yang diasingkan tadi.

NOTA
Puding laici ni agak lembut sedikit...so kalau nak makan potongkan [jika gunakan acuan besar] atau tuangkan dalam bekas dan gunakan sudu kecil untuk mmemakannya.....



by kak Noor
(cara memasaknyer sama dgn cara kak liza)

1 paket agar2 serbuk (10gm)
5 cawan air ~ cawan metrik
8 sudu besar gula ~ lebih kurang 3/4 cawan metrik
1 tin susu cair
1 tin laici ~ dimesin/blend dgn 1 cawan air laici dlm tin
1 helai daun pandan ~ ni k.nor tambah ita tak letak

1. blend laici dgn 1 cawan air laici. Blend kejap jer jgn sampai lumat/halus.
2. lebihan air laici tu boleh jadikan kuah masa makan puding tu (sejukkan dulu utk dptkan rasa yg lebih nyaman masa makan hehe)

3 comments:

mslittleabd said...

wahh!! sedapnyer

Ita Shamsudin said...

boleh try ni..

aimie suyat said...

Terima kasih share resepi :)

Kena try nie, sedap je lalu kat tekak bila cuaca panas nie.

Powered by Blogger.