Follow if you like

Nov 15, 2010

NASI SERAI

Salam hari isnin semua....
minggu baru, semangat baru dan banyak lg tugas baru menanti..... minggu terakhir anak2 bersekolah... bermulalah episod baru bg ibu2.... minggu yg pendek sebab lusa dah cuti utk sambut Aidil Adha.... emmm nak masak apa ye hari raya ni... tok sah pikir dulu la ye kita tgk menu apa yg ita masak hari ni...
hari ni ita masak Nasi Serai... nasi ni boleh di makan dgn apa2 lauk yg kita suka... hari ni ita sekeluarga makan nasi ni dgn lauk Rendang Kerang, Serunding Daging dan Honey Prawn...
Nasi ni boleh la makan lebih sikit sebab tak letak santan... so kuranglah sikit kolestrolnyer... kpd yg suka boleh la mencuba...
kpd kawan2 yg hendak makan tgh hari tu ita nak ucapkan selamat menjamu selera... ha! jgn lupa baca doa makan... hihihi

Resepi ni ita dapat dari blog seorang kenalan lama... Yatie .. saya mmg tau Yatie ni mmg rajin memasak dan air tangannyer juga selalu menjadi... menurut yatie dia dpt resepi ni dr blog Kak Noor.. terima kasih ye pada kedua insan yg sudi berkongsi resepi pada saya yg baru belajar ni...
Seperti biasa ada sikit pengubahsuaian dlm resepi ni kerana mengikut selera keluarga.. harap kedua insan ni tak ambil hati ye...

ok la jom kita lihat resepi nasi serai ni... sebelum tu sukatan beras seperti biasa ye... mengikut jumlah hidangan so pandai2 lah adjust...

 Nasi Serai

 MyKitchen's Recipe

By: Kak Noor (Secubit Garam)
Rujukkan : Yatie (Sinar Kehidupanku)

  • 2 cwn beras basmati - direndam, dibasuh dan toskan airnyer (beras biasa pun boleh)
  • 3 cwn air
  • 3 ulas bawang merah - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • 3 batang serai - 2 serai dititik dan 1 btg dihiris halus
  • rempah tumis - 4 sekawan
  • 1 kiub pati ayam
  • garam
  • sedikit planta utk menumis

"DO IT YOUR SELF"

Masukkan planta dlm periuk, masukkan rempah tumis, serai, dan daun pandan. Kemudian Masukkan bahan yg dihiris dan masak hingga harum. Masukkan air, kiub ayam dan garam secukup rasa.. biar kan hingga didih. Setelah didih masukkan beras tutup periuk dan biarkan nasi masak.

 Nasi Serai bersama Honey Prawn, rendang kerang, serunding daging dan ulam-ulaman.

Setelah masak boleh la di hidangkan dgn lauk pauk kegemaran...

No comments:

Powered by Blogger.