Follow if you like

Nov 14, 2010

CARAMEL JELLY





CARAMEL JELLY

Pencuci mulut...
Caramel Jelly Di Hatiku
resepi dr Sasha Rahmat's. Nama asal Caramel jelly Bintang Hatiku... sorry cha tukar nama sebab tak dpt cari acu bintang berbulan dah mencari... tak boleh tahan woo... bila tgk kak Zu dah buat... jd ita tukar la nama dia Caramel Jelly Di Hatiku.. cos jumpa acu btk hati aje... cha tak marah kan... hihihi... cayang cha... TQ share resepi yg sedap ni... tp ita pya ni tak berapa cantik la cm cha punya.. top dia tak licin la... kot sbb derhaka tukar nama tak? hihihi tak pe la nanti cuba lg la ye... tak rugi buat byk kali pun sbb sedap...
Lagi satu mohon C&P resepi nyer kat cini yer... utk rujukkan ita dan kawan2... TQ cha....

 MyKitchen's Recipe


By : Sasha Rahmat's

utk caramelnya
1 cwn gula (cha guna 1/2 cwn gula) ita cha jugak...
4 sudu besar air (cha guna 2 sb air) ita pun sama... hihihi

masak gulanya dgn api sederhana...bia dah cair dan mula perang cha masukkan air 1 sudu..(berhati2 yea)
then cha kacau pastu add lg 1 sudu air..
masak hingga berbuih sikit dan masukkan dlm loyang atau acuan yg disukai

utk jellynya
7 grm serbuk jelly (cha guna 10 grm..camne nk timbang 7 grm tu..xkose...guna jer 1 packet stndrad 10 grm kan)

400ml susu cair
450ml air
1/2 to 3/4 cup gula
50ml air + 1 to 1 1/2 sudubesar tpg custard
1 sk esen vanilla.

masak seperti biasa
bila dh boil perlahan2 masukkan bancuhan tpg custard tadi
masak hingga agak2 memekat
tuang ke dlm loyang
bila dh suam simpan dlm fridge...

hidang sejuk.



No comments:

Powered by Blogger.